Mobiilisovelluksena ja verkkoselaimella toimivassa Päijät-Soten digipalvelussa on julkaistu uusia toiminnallisuuksia. Jatkossa tulevia ajanvarauksia sekä laboratoriotutkimustuloksia pystyy tarkastelemaan suoraan palvelusta. Digipalvelu löytyy Päijät-Soten verkkosivuilta sekä sovelluskaupasta nimellä “OmaMehiläinen”.
Harjun terveyden asiakkaat pystyvät jatkossa tarkastelemaan Päijät-Soten digipalvelussa omia ja perheenjäsentensä tulevia ajanvarauksia sekä laboratoriotutkimustuloksia. Uusien toiminnallisuuksien myötä tiedonkulusta asiakkaan ja hoitavan tahon välillä tulee entistä sujuvampaa. Asiakas saa tiedon ajanvarauksistaan sekä laboratoriotutkimustuloksistaan digipalveluun, kun hoitava taho on kirjannut ne potilastietojärjestelmään.
– Tavoitteenamme on tarjota edistyksellisiä julkisen terveydenhuollon digitaalisia palveluita sekä uudenlaisia asiointimahdollisuuksia päijäthämäläisille. Digipalvelun uusien toiminnallisuuksien tarkoituksena on sujuvoittaa asiakkaan asiointia sekä vähentää kuormitusta sote-keskusten asiakaspalvelussa. Julkaistut toiminnallisuudet ovat vasta ensiaskel digipalvelun kehitystyössä, jonka puitteissa asiakkaille julkaistaan runsaasti uusia ominaisuuksia ja palveluja, kertoo Harjun terveyden digikehityspäällikkö Hanne Ketonen.
Uudet toiminnallisuudet laajentavat asiakkaiden digitaalista palvelua erityisesti laboratoriopalveluissa.
– Jatkossa asiakkaalla on mahdollisuus tarkastella valmiita tutkimustuloksia ja niiden viitearvoja palvelun kautta. Lähetteen kirjauksen yhteydessä asiakkaalle annetaan etukäteen ohjeistukset valmiiden tulosten tarkastelemiseksi sekä toimintaohjeet, mikäli tulosten perusteella tarvitaan joitakin jatkotoimenpiteitä, Harjun terveyden johtava lääkäri Hanna Suurmunne toteaa.
Myös ajanvarausten osalta asiointi sujuvoituu: ajanvarausten näkyminen vähentää turhia kyselyitä ja poisjääntejä unohduksen tai väärin muistamisen takia. Ajanvaraus on helppo tarkastaa sovelluksesta tai verkkopalvelusta, eikä erillisiä muistilappuja tarvita.
Päijät-Soten digipalveluun pääsee sovelluksesta ja verkkosivuilta
Päijät-Soten digipalvelu löytyy mobiilisovelluksena nimellä “OmaMehiläinen” sekä verkkoselaimella osoitteessa harjunterveys.fi/digiklinikka. Palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Aiemmin Harjun terveyden alueen asukkailla on ollut palvelussa käytössään Digiklinikan eri kanavat sekä videokirjasto.
Harjun terveyden palveluyksiköissä tehdyt asiakkaan tulevat ajanvaraukset sekä laboratoriotutkimustulokset näkyvät digipalvelun Tapahtumat-sivulla. Suun terveydenhuollon osalta digipalvelussa näkyvät Nastolan, Iitin ja Kärkölän hammashoitoloihin tehdyt varaukset. Erikoissairaanhoidon tai muiden Päijät-Hämeen perusterveydenhuollon yksiköiden tietoja ei palvelussa ole vielä nähtävissä.
Torstaista 29. huhtikuuta alkaen Päijät-Sote -asiointiprofiilin valinneilla asiakkailla näkyy digipalvelussa oletuksena vain julkisen terveydenhuollon Digiklinikan palvelut. Mehiläisen työterveyden ja yksityisen terveydenhuollon Digiklinikka-palvelut saa käyttöön valitsemalla digipalvelun Omat tiedot –osiosta Mehiläisen asiointiprofiilin. Muutoksella pyritään selkeyttämään digipalvelujen palveluvalikoimaa ja palveluohjausta.
Digitaalisten palveluiden lisäksi Päijät-Soten asiakkailla on tuttuun tapaan mahdollisuus hoitaa asioita myös puhelimitse tai sote-keskuksessa.
Näin uudet palvelut saa käyttöön
Digiklinikalle älypuhelimella
- 1. Lataa OmaMehiläinen-sovellus.
2. Rekisteröidy sovelluksessa. Palvelu tunnistaa postinumeron perusteella Päijät-Soten Digiklinikan käyttöösi.
3. Palaa alkuvalikkoon ja klikkaa Digiklinikalle alalaidan Digiklinikka-kuvakkeesta.
4. Valitse Digiklinikan kanava ja aloita keskustelu.
Digiklinikalle tietokoneella
1. Mene osoitteeseen paijat-sote.fi
2. Aloita tunnistautumalla pankkitunnuksillasi.
3. Valitse valikosta Digiklinikka-sivu.
4. Valitse Digiklinikan kanava ja aloita keskustelu.