Vuodenvaihde tuo muutoksia Lahden, Iitin ja Kärkölän sote-palveluihin, kun Harjun terveys ottaa vastuulleen perustason palvelujen tuotannon. Lahden eteläisen, itäisen ja keskustan lähiklinikoiden sekä pääterveysaseman kiirevastaanotto siirtyy samoihin tiloihin Harjukadulle heti 4.1.2021 lukien. Lahden sote-keskuksen päivystys palvelee kaikkia lahtelaisia asiakkaita Harjukadulla sote-keskuksen ensimmäisessä kerroksessa Fimlabin vanhoissa tiloissa. Eteläisen lähiklinikan ja Itäisen lähiklinikan muu toiminta muuttaa Harjukadun Maston tiloihin (kerrokset 2–5) maanantaina 1.2.2021. Flunssaoireisena ei edelleenkään saa tulla paikan päälle, vaan yhteydenotto tehdään joko Omaolo-palvelun kautta tai soittamalla numeroon 116117.
Harjun terveydelle siirtyvien yksiköiden aukioloaikoihin tulee niin ikään vuodenvaihteessa muutoksia. Lahden sote-keskus palvelee asiakkaita 4.1.2021 lukien arkisin kello 8–20 ja lauantaisin kello 10–16. Nastolan sote-keskus palvelee asiakkaita ma-ke kello 8–18 ja to-pe kello 8–16. Muut sote-keskukset eli Iitin ja Kärkölän sote-keskukset sekä suun terveydenhuollon yksiköt ovat auki arkisin kello 8–16. Lahden sote-keskuksen päihdepäivystys palvelee arkisin klo 08.15–11.00.
Myös puhelinnumeroihin tulee vuodenvaihteessa muutoksia. Jatkossa Harjun terveyden palveluissa on kaksi puhelinnumeroa: yksi numero avosairaanhoidon palveluissa ja yksi suun terveyden palveluissa. Avosairaanhoidon puhelinnumero on (03) 410 89 420 ja suun terveyden puhelinnumero on 040 688 8675. Avosairaanhoidossa ensimmäisen yhteydenoton aikana asiakkaalle tullaan nimeämään oma yhteyshenkilö. Jatkossa järjestelmä tunnistaa soittajan puhelinnumeron perusteella ja puhelu ohjautuu automaattisesti omalle yhteyshenkilölle. Käytöstä poistuviin puhelinnumeroihin otetaan käyttöön vastaajaviestit, joissa ohjeistetaan asiakkaita uusien numeroiden käyttämiseen. Päihdepäivystyksen puhelinnumero 044 4828214 palvelee arkisin klo 8–16.
Laajennuksia palveluihin
Digitaaliset palvelut laajenevat heti 1.1.2021 kun Lahden, Kärkölän ja Iitin asukkaille avautuu ympäri vuorokauden palveleva Digiklinikka. Digiklinikalla on neljä asiointikanavaa: ympäri vuorokauden palveleva yleislääkäritasoinen keskitetty sairaanhoidon palvelukanava, sote-keskusten aukioloaikoina palveleva hoidon tarpeen arvioinnin ja neuvonnan palvelukanava, vuoden jokaisena päivänä palveleva keskitetty suun terveyden palvelukanava sekä Huoli omasta jaksamisesta –palvelukanava. Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän käytössä oleva chat-asiointikanava palvelee asiakkaita myös jatkossa. Digipalveluissa sovelletaan hyvinvointiyhtymän asiakasmaksuhinnastoa, joka vahvistuu maanantaina 21.12.
Yksiköiden palveluvalikoima laajenee vuoden vaihteessa. Jatkossa sote-keskuksista saa saman katon alta yleislääkäritasoisen sairaanhoidon palveluiden lisäksi muun muassa perustason mielenterveys- ja päihdepalveluita, terveydenhuollon sosiaaliohjausta sekä fysioterapian suoravastaanottopalveluita. Sote-keskuksissa siirrytään vaiheistetusti moniammatilliseen lääkärijohtoiseen tiimityömalliin. Asiakkaille nimetään heidän palvelutarpeensa mukaisesti kootusta tiimistä yhteyshenkilö, joka koordinoi asiakkaan hoitoa. Asiakkaan yhteydenotot ohjautuvat automaattisesti nimetylle yhteyshenkilölle.
Fimlabin uusi näytteenottokeskus Fimlab Aleksanteri avaa ovensa Lahdessa 4.1.2021, minkä myötä palveluajat laajenevat ja näytteenottoon pääsee entistä joustavammin. Näytteenotto on avoinna maanantaista torstaihin klo 7–18 ja perjantaisin klo 7–16, osoitteessa Aleksanterinkatu 24 a. Muutoksen myötä Fimlabin toiminta Eteläisellä ja Itäisellä lähiklinikalla päättyy, ja Lahden sote-keskuksen toimipiste Harjukadulla palvelee jatkossa vain päivystyksen asiakkaita.
Lahden Perhekeskus avaa tammikuun alkupuolella ovensa Aleksanterinkadun ja Mariankadun kulmassa. Vanhoista toimipisteistä palvelut muuttavat osoitteeseen Aleksanterinkatu 11. Perhekeskuksesta löytyvät äitiys- ja lastenneuvola-, lasten ja nuorten kuntoutuspalveluja, alaikäisten mielenterveys- ja perheneuvolapalveluja sekä perheoikeudelliset- ja arjen tuen palvelut. Myös Perhetilkku-kohtaamispaikka siirtyy perhekeskuksen tiloihin.
Aktiivista viestintää toiminnasta
Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän uudet Päijät-Sote –verkkosivut avautuivat eilen 17.12. osoitteessa päijät-sote.fi. Verkkosivujen kautta asiakkaat saavat tietoa yksiköistä, palveluista, aukioloajoista ja yhteydensaannista. Lisätietoa Päijät-Sotesta löytyy yhtymän verkkosivuilta. Eilen avautuivat myös Harjun terveyden omat verkkosivut osoitteessa harjunterveys.fi. Verkkosivuilla kerrotaan tarkemmin Harjun terveyden palveluista ja ohjataan asiakkaita Digiklinikan käyttämiseen.
Palveluissa tapahtuvista muutoksista viestitään tulevina viikkoina asiakkaille aktiivisesti. Harjun terveyden henkilöstö saa säännöllisesti tietoa palveluiden muutoksista muun muassa henkilöstöinfoissa sekä omilta esimiehiltään. Myös koko hyvinvointiyhtymän henkilöstö pidetään ajan tasalla sujuvan asiakaspalvelun takaamiseksi.
Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä tiedottaa palveluihin liittyvistä muutoksista uusilla Päijät-Sote –verkkosivuilla sekä laatimalla asiakastiedotteita. Myös paikallismediassa julkaistaan muutoksista kertovia ilmoituksia, ja tammikuussa asiakkaille viestitään toiminnasta maksetun sosiaalisen median mainonnan kautta. Harjun terveyden palvelukseen on myös rekrytoitu asiakasohjaajia, jotka ohjaavat asiakkaita oikeaan paikkaan sekä opastavat digitaalisten palveluiden käytössä. Harjun terveyden vastuulle siirtyviin yksiköihin asennetaan vuoden viimeisinä päivinä uudet opasteet, jotka ohjaavat asiakkaita yksiköissä oikeaan paikkaan.