Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän potilastietojärjestelmään tehdään vuosipäivitys 5.12.2020 klo 20 alkaen. Käyttökatkon arvioidaan päättyvän 6.12.2020 klo 11:een mennessä. Päivitys aiheuttaa potilastietojärjestelmässä sekä asiakkaiden sähköisissä palveluissa käyttökatkon koko yhtymän alueella.
Potilastietojärjestelmän käyttökatkon aikana muun muassa Akuutti 24:n ja Päivystysapu 116117:n toiminnot saattavat hidastua ja ruuhkautua. Toivomme asiakkailta kärsivällisyyttä ja ymmärrystä. On toivottavaa, että käyntiä Akuutti 24:ssä tai soittoa 116117:een harkitaan tarkkaan käyttökatkon aikana ja siirretään yhteydenotto mahdollisuuksien mukaan käyttökatkon jälkeiseen aikaan itsenäisyyspäivänä. Siinä tapauksessa, että asiakas ei pärjää kotona, voi hoitoon hakeutua soittamalla ensin 116117. Henkeä uhkaavissa tilanteissa soitetaan yleiseen hätänumeroon 112.
Kansalaisen ajanvarus, tekstiviestimuistutukset ja eAsioinnin lomakkeet eivät ole käytössä käyttökatkon aikana. Kansalaiset eivät voi esimerkiksi varata aikaa koronanäytteenottoon tai rokotukseen käyttökatkon aikana. Myöskään sähköinen resepti ei toimi katkon aikana, joten tilapäisesti käytetään paperireseptiä. Tiedot siirtyvät Omakantaan viiveellä.
Suun terveydenhuollon kertomustekstit eivät päivityksen jälkeen näy kansalaisille Omakannassa. Tiedot välittyvät Omakantaan takautuvasti järjestelmään myöhemmin tehtävän muutoksen jälkeen.